Stichting niet uitgenodigd voor spoed debat

Stichting niet uitgenodigd voor spoed debat Stichting MFC De Hardenberg Finsterwolde

Geschreven door:
, 19 februari 2023

Na de presentatie van het concept plan op woensdag 15 februari in het sportcafé van MFC de Hardenberg is een politieke rollercoaster op gang gekomen in de gemeente Oldambt. Op maandag 20 februari is een ingelaste raadsvergadering in de Halte voor Democratie, omtrent het gelopen proces en het besluit van het college om per direct te stoppen met het verkoop proces met de Stichting MFC de Hardenberg.
Opvallend hierbij is dat het bestuur van de Stichting hiervan niet in kennis is gesteld. Dit is ook geen verplichting, maar gelet op bestuurlijke integriteit en zorgvuldigheid niet verstandig.

Wij hebben alle Raadsleden ons concept plan (houtskoolschets) en de financiële onderbouwing toegezonden, voorzien van een toelichting. Dit om de raadsleden te voorzien van informatie, om een eigen beeld te kunnen vormen ter voorbereiding voor deze vergadering. De oppositie partijen hebben zich allen gemeld voor aanvullende informatie.
Opvallend is dat de coalitie partijen kennelijk alles voor zoete koek aannemen en zich niet hebben gemeld
bij het bestuur van Stichting MFC de Hardenberg.

De feiten in een notendop :

Het raadsbesluit van 28 september, is gebaseerd op onjuiste financiële onderbouwing en (afschrijven boekwaardes) had nooit genomen mogen worden.

Het is de Stichting MFC de Hardenberg gelukt om in het conceptplan het tekort in de gemeentelijke begroting van 500.000 euro per jaar terug te dringen naar circa 100.000 euro per jaar. Dat is wat wij vragen voor leefbaarheid.

Het eerste burgerinitiatief van Oldambt wordt zonder raadpleging binnen een week van tafel geveegd door het college van de gemeente Oldambt. De intentie verklaring blijkt van geen enkele waarde.

Het opgestelde rapport van het zwembad personeel, mocht niet naar buiten gebracht worden.

Met het genomen college besluit om de samenwerking met de stichting te stoppen, gebaseerd op een onjuiste weergave van de werkelijkheid, staat de Stichting met de rug tegen de muur. Op basis hiervan heeft het bestuur het vertrouwen op zondag 12 februari 2023 opgezegd in het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Oldambt.
Aan de raadsleden de taak om het college te controleren.
Hiermee zal een eerste aanzet worden gegeven op maandag 20 februari 2023 20.00 uur
in de Halte Democratie, Tramwerkplaats te Winschoten.

Wilt u nog meer blogberichten lezen? Ga dan naar de pagina Nieuws.

19 juni presentatie begroting aan gemeenteraad Oldambt - Stichting MFC De Hardenberg Finsterwolde

19 juni presentatie begroting aan gemeenteraad Oldambt

11 juni 2023 - Op verzoek van een aantal Raadsleden van de gemeente Oldambt, zal het bestuur van Stichting MFC de Hardenberg 19 juni 2023 om 19.30 uur in Halte Democratie de exploitatie begroting presenteren. Dit... lees verder »

Zwembad/Sportcomplex Finsterwolde weer benoemd tijdens het gasdebat